Lerarenpagina

Beste leerkracht

Deze pagina is speciaal voor u gemaakt. De bedoeling van deze webquest is om de leerlingen te laten kennismaken met het fenomeen 'taal leeft'. Een mogelijkheid die op de website niet wordt aangeboden, is om de leerlingen zelf te laten stemmen voor het woord van het jaar. Dit kan u de leerlingen ook nog laten doen. Een andere mogelijkheid is om de leerlingen hun keuze te laten presenteren en te laten vergelijken met de andere leerlingen. Zo kan u tot een 'woord van het jaar van klas ...' komen. De website zal ook elk jaar geactualiseerd worden, waardoor u de website elk jaar zal kunnen gebruiken.

Indien u nog vragen of opmerkingen heeft, aarzel dan niet om ons te contacteren. Onderaan de pagina vindt u ook nog de situering in het leerplan en zijn er ook de VOET-doelstelling te vinden waaraan deze webquest voldoet.

Met vriendelijke groeten

De webmaster
 

 
 

Doelgroep: 1ste graad A-stroom
Leerplan: D/2010/7841/016
Leerplandoelstellingen:

13 De leerlingen kunnen de volgende teksten schrijven (ET 13, 14, 15):

14 De leerlingen zijn bereid om:

- te schrijven

- te reflecteren over hun eigen en andermans schrijven

- taal, indeling, spelling en lay-out te verzorgen. (ET 17*, 19, 20*)

15 De leerlingen kunnen:

  • schrijftechnisch

- op woordeniveau de woordenschat verzorgen

- op zinsniveau: goede Nederlandse zinnen bouwen;

  • wat tekstopbouw betreft

-werken met inleiding, slot

- de tekst correct in alinea’s verdelen;
- het verband tussen zinnen en alinea’s weergeven;
 

  •  strategisch bij het schrijven  de OVUR-strategie toepassen: (ET 16, 19, 20*)

- het schrijfdoel bepalen
- het doelpubliek bepalen (oriënteren);
- nagaan wat je precies moet doen en hoe je de opdracht gaat aanpakken (oriënteren);

- informatie verzamelen (voorbereiden);
- waar nodig hulpmiddelen inschakelen (bv. woordenboek gebruiken,  …) (voorbereiden);

- de taak maken met oriëntatie en voorbereiding in het achterhoofd (uitvoeren);
- de eigen tekst reviseren (reflecteren);
- reflecteren over het eigen schrijven: over het resultaat (= product)


 

VOET'en

ICT
De leerlingen
1 hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen tijdens het leren.
2 gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier;
3 kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving;
4 kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving;

6 kunnen met behulp van ICT digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren;
7 kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen;
9 kunnen afhankelijk van het te bereiken doel adequaat kiezen uit verschillende ICT-toepassingen
10 zijn bereid hun handelen bij te sturen na reflectie over hun eigen en elkaars ICT-gebruik.